Autor: Beata ZEIDLER
Zajęcie otwarte, w którym wykorzystałam wiersze D. Gellner, zabawy integracyjne i zabawy ćwiczące pamięć przeprowadziłam w grupie 4 - latków. Chciałam, aby rodzice zobaczyli naszą pracę z dzieckiem. Podczas zajęcia dzieci zaprezentowały swoje umiejętności. Zaproponowane zabawy nie tylko były gotowymi rozwiązaniami, ale też podsunęły rodzicom pomysły do innych zabaw ze swoimi pociechami. Świadomie wybrałam temat o krasnoludkach. Wiedziałam, że rodzice będą zachwyceni, kiedy zobaczą swoje dzieci poprzebierane. Z późniejszych rozmów z mamami dowiedziałam się, jak pozytywnie to zajęcie zostało postrzeżone przez osoby dorosłe i jak ważne jest przeprowadzanie zajęć otwartych - jako forma kontaktów z rodzicami, nie tylko przy okazji Świąt.
Konspekt zajęcia otwartego dla dzieci 4 letnich
TEMAT: "Czy Krasnoludki są wśród nas?"
CEL OGÓLNY : organizowanie działań umożliwiających poznanie wielowymiarowości człowieka (postrzegam, myślę, czuję, działam).
CELE:
- rozpoznawanie i nazywanie emocji, uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych z własnego punktu widzenia – uświadomienie kiedy czuję się dobrze, kiedy źle, co mnie cieszy, co bawi ...
- aktywny udział w zabawach integrujących i zabawie konstrukcyjnej
- ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: kaseta magnetofonowa z nagraną muzyką Klanzy, czapki krasnoludków, czapka niewidka, różne przedmioty i zabawki znajdujące się w sali, "chusteczki" krasnoludków (wykonane dla każdego z czerwonej marszczonej bibuły)
P R Z E B I E G Z A J Ę C I A
- Przywitanie - Witam tych, którzy ...
- Pląs "Chodźcie wszyscy ..." (pedagogika zabawy - Klanza)
- Zapoznanie dzieci z wierszem D. Gellner pt. "Krasnoludek".
O! Leżą w kołyskach malutkie krasnale,
Tak małe, że w sumie nie widać ich wcale. Gdy zaczną chichotać lub wrzeszczeć i kichać, To też tak cichutko, że wcale ich nie słychać. Kołysek niestety, nikt także nie dojrzy, Bo zaraz znikają, gdy ktoś na nie spojrzy. Pieluszki się suszą uprane i czyste, lecz też ich wcale nie widać, bo są przeźroczyste. A mama, gdy tylko pieluszki uprała Zniknęła i niewidzialna się stała. Kołyski ziewają ... krasnale w nich śpią ... Choć sama już nie wiem, skąd wiem, że tam są?
- "Zaczarowanie" dzieci w krasnoludki. Rozdanie każdemu dziecku jakiegoś emblematu (czapki, opaski, chustki), świadczącego o "zaczarowaniu". czary mary, hokus pokus, abrakadabra, ecie plecie - wkrótce krasnoludkami będziecie
- Piosenka "Krasnoludki" (magnetofon – podkład muzyczny).
- Zabawa dydaktyczna pt. "Co zginęło pod krasnoludka czapką niewidką" – odgadywanie przez dzieci, co zostało zakryte przez nauczycielkę - ćwiczenie pamięci.
Czapka niewidka ... choć nie jest ładna, ale też niebrzydka Zasłoni, zakryje coś, jeśli wiesz co – to się zgłoś
- Zabawa dydaktyczna "Pudełko ze skarbami"- rozpoznawanie przedmiotów na podstawie dotyku.
- Pląs "Podajmy sobie rączki" (Klanza).
- Wiersz "Domek" D. Gellner – zapoznanie dzieci z wierszem.
Były w mieście domki małe – złote, srebrne oraz białe.
Tylko jeden szaro – bury, strasznie brzydki i ponury Więc od rana do wieczora pusty stał – bez lokatora. Aż się w końcu dom zbuntował: - "Sam się będę remontował"! Wziął drabinę i wiaderko, przyniósł pędzel i lusterko Przed lusterkiem się malował, farby sobie nie żałował No i patrzcie! Już przed drzwiami stoją ludzie z walizkami I dookoła słychać wrzaski: -"Domek w kółka! Domek w paski! Na kominie kwiatki bzu! Chcemy wszyscy mieszkać tu!"
- Zabawa konstrukcyjna "Budujemy domy dla krasnoludków" - w zespołach dzieci i nauczycielka z dużych klocków budują domy.
- "Sznurowanie krasnoludkowych butów"- ćwiczenie małej motoryki.
- "Pożegnanie chustkami"- taniec – Klanza
- "Buzia zadowolona i smutna" – informacja zwrotna; ocena zajęcia w oczach dzieci.
|